Kako odabrati pravi bajk?
Stvari o kojima treba razmisliti prilikom kupovine bicikla
Druge stvari
1. Vrsta bicikla / namjena
Osim cijene, najbitnija stavka za izbor vašeg bicikla je vrsta bicikla koja ovisi o namjeni istog. Ključno je odrediti kojom vrstom biciklizma ćete se baviti, koliko često se planirate voziti i kojom se maksimalnom brzinom želite kretati na njemu. Pitajte se hoćete li ga koristiti samo za povremenu gradsku vožnju, za intenzivnu rekreaciju po brdskim putevima ili nešto treće pa ćete dobiti odgovor koji bicikli je za vas.
U nastavku se nalaze tipovi bicikla te opis za koju su namjenu.
- MTB hardtail — Volite se voziti po makadamskim i šumskim putevima, istraživati obližnja brda?
- MTB fullsuspension — Isto kao i kod MTB hardtail-a, samo se udobnije vozite jer bicikli imaju i zadnju suspenziju.
- Trekking — Volite komforni položaj tijela tijekom vožnje? Bicikl koji se koristi na cesti za duže vožnje, ali ni makadam mu ne smeta.
- City ili gradski — Bicikl Vam treba za odlazak na posao, na tržnicu? To su bicikli sa 3, 5, 7 ili 8 brzina koje su integrirane u zadnjem kotaču. Bicikl zahtijeva minimalno održavanje.
- Cestovni — Zanima Vas brzina i kako prevaliti što više kilometara u što kraćem vremenu? Vožnja isključivo po asfaltu?
- Cruiser — Veliki, udobni bicikli za vožnju po gradu do omiljenog kafića.
- BMX — Akrobacije i slično...
- Downhill — Niz brdo na glavu. Gore bicikl gurate, vozi Vas kombi ili žičara a dolje se spuštate ko ludi.
2. Cijena bicikla
Jedna od bitnijih stvari za odluku prilikom kupovine bicikla je svakako i količina novca kojeg posjedujete i kojeg ste spremni izdvojiti za vlastiti bicikli. I kod kupovine bicikla vrijedi staro pravilo: "koliko para, toliko muzike" no to ne znači da će najskuplji bicikli biti i najbolji izbor za vas. Tu onda uzimate u obzir i namjenu bicikla. Pitajte se hoćete li ga koristiti samo za povremenu gradsku vožnju ili pak za intenzivnu rekreaciju po brdskim putevima pa ćete dobiti odgovor koji bicikli je za vas. Ako ćete bicikli korisiti često onda je ipak pametnije uložiti nešto više novca u njega, budući da su jeftiniji bicikli sastavljeni od komponenti kojima trajnost nije jača strana, pa ćete razliku u cijeni vrlo brzo potrošiti na servisiranje ili kupovinu dotrajalih dijelova. Uz sve to, svakodnevno ćete voziti bicikli koji ne funkcionira dobro, pa ćete tako biti i nezadovoljni.
3. Veličina bicikla
Prvo i jedino pravilo pri odabiru je izbor odgovarajuće veličina rame (okvira). Premalena ili prevelika rama donosi sa sobom nepravilan položaj vozača, a taj nepravilan položaj uzrokuje bol u leđima, vratu, ramenima, rukama i nogama, pojava trnaca i gubitka osjeta u prstima ruku i nogu.
Veličine rama izražavaju se u inchima (1 inch = 2,54cm), centimetrima ili oznakama (S, M, L, XL), a uobičajeno prikazuje visinu gornje cijevi (top tube) mjereći od osi pogona. Svaki proizvođač ima svoju tablicu koja će ti pomoći u odabiru veličine.
Matematički izračun rame: izmjerite visinu svoje noge od pete do prepona, pomnožite taj iznos sa 0,67 i oduzmite 10 cm. Dobiveni iznos (u centimetrima) daje izračun veličine rame. Ovaj izračun služi samo kao okvirna smjernica i pomoć budući da svaki proizvođač rame ima svoju tablicu za odabir veličine. Stoga je najbolje sjesti na bicikli i isprobati dali vam rama odgovara ili ne.
4. Amortizeri, suspenzije
Za one koji se misle voziti skoro isključivo po prirodi, svakako je preporučljivo da razmisle o suspenziji. Full suspension bicikli, odnosno bicikli sa amortizerima na prednjem i stražnjem kotaču, u principu se koriste za downhill vožnju odnosno spustove niz planinu po grubom terenu. Ako mislite voziti bicikli samo po asfaltu zadnja suspenzija vam nije potrebna.
5. Dodatna oprema
- Gume — Gume su najvažnija „nevidljiva“ komponenta na biciklu. Teške gume = teži točak; težak točak = sporiji i tromiji bicikl. Deblje gume = tromiji bicikli. Tanje gume = brži bicikli.
- Brzinomjeri / ciklokompjuteri — Digitalni mjerači brzine bicikla, prijeđenih kilometara i utrošenog vremena vožnje su odličan alat za pratiti statistiku vaših vožnji. Motiviraju vas na dodatne vožnje i poboljšanje kondicije, ali pomažu i u snalaženju u vremenu i prostoru. Vožnje bicikla s brzinometrom su zanimljivije.
- Lokot, sajla za zaključavanje bicikla — Lanac, sajla, ili kakav god sigurnosni sustav kupili, nemojte na njemu štediti. Krađe su česte. Investicija od stotinu kuna vam se možda čini velika, no sjetite se koliko ste platili cijeli bicikl.
- Svjetla — Svjetla su nužna na svakom biciklu. Već sa sumrakom dolazi ogromno smanjenje vidljivosti na cesti, te se povećava šansa da vas netko teži i brži na cesti ne vidi.
6. Bicikli za dijete
Bicikle treba birati prema dobi i visini djeteta i mijenjati ih prateći djetetov rast. Djetetu od sedam godina morate kupiti bicikl s kotačima od 20 cola, kad navrši devet ili deset godina od 24 cola, a nakon 11. ili 12. godine već može prijeći na klasičan bicikl. Dječji bicikl bi ipak morao biti određene kvalitete zato što djeca manje brinu o biciklima, češće ih bacaju na tlo i češće padaju, pa im treba solidan bicikl da sve to izdrži.
7. Osnovni dijelovi bicikla (anatomija bicikla)

8. Sjedalo
Sjedalo mora biti u ravnini ili veoma lagano nagnuto naprijed radi bolje udobnosti. Pozicija sjedala može se podešavati u svim smjerovima. Noge bi vam trebale biti gotovo ravne kada sjedite na sjedalu s jednom petom na pedali u njenom najnižem položaju. Prenisko postavljeno sjedalo može opteretiti koljena, a previsoko može opteretiti donji dio kralježnice.
9. Serijski broj bicikla
Za svaki kupljeni bicikl kod nas dobijete "knjižicu vozila" u kojoj je upisan i serijski broj. Bilo bi dobro da zapišete serijski broj bicikla jer će to pomoći u traženju ako ostanete bez njega.